februari 11 2019

Swedese lanserar designsamarbeten med norska designduon Anderssen&Voll, svenska arkitekttrion Claesson Koivisto Rune och internationelle formgivaren Khodi Feiz.

Under Stockholm Furniture Fair 2019 visar Swedese upp resultatet av ett kreativt år, där företaget fortsatt att utveckla och tillverka nya möbler tillsammans med internationellt kända och framgångsrika formgivare. Hantverk och hållbarhet är en självklarhet för Swedese som nu även lanserar en liten kollektion av signerade möbler gjorda av spillmaterial ur produktionen.

NOVELL – DESIGN ANDERSSEN & VOLL Swedese lanserar nytt designsamarbete med den norska designduon Anderssen&Voll.

“Soffan Novell är direkt inspirerad av vårt besök på Swedeses fabrik i Vaggeryd. Mitt inne i furuskogen verkar själva byggnaden vara skapad med samma nya ideal som blev introducerat i mitten av förra århundradet – solid elegans och öppen enkelhet. Detta tolkade vi in i en nätt soffa med klara referenser till svensk modernism”, säger norska designduon Anderssen och Voll.

Soffan har en distinkt och rakskuren utsida, kombinerad med en mjuk, rundad insida som ger en tillbakalutad och avslappnad lutning. Soffsitsen vilar på ett underrede i två olika höjder, för att kunna användas såväl i privat som offentlig miljö. Soffans underrede finns att få i trä eller stål och Novell finns både som tvåsits-, tresitssoffa samt som fåtölj.

ATLAS – DESIGN CLAESSON KOIVISTO RUNE
Swedese presenterar en ny kollektion med Claesson Koivisto Rune.

Bordet Atlas specialritades hösten 2018 för baren Portal i Stockholm, som en del av barens arkitektur, signerad och formgiven av arkitekt- och designtrion Claesson Koivisto Rune. Originalborden tillverkades i svensk ek och galvaniserat stål för att fungera både inomhus och utomhus. Bordet blev början till denna serie, som nu utökas med pallar, bänkar, bord i olika utföranden samt klädhängare. Formgivningen är tydligt robust, för att tåla hård behandling, och kontrasteras av benen gracila design med de böjda benen som påminner om en dansare.

Kollektionens namn härrör från distriktet öster om Sankt Eriks bron, Altas, som fram till sekelskiftet var ett tungt industriellt område med stora nivåskillnader. Vid början av en av områdets karaktäristiska trappor ligger den nyöppnade Portalbaren.

“Jag tror att den kurviga formen gör Altas humoristisk och romantisk i all sin stramhet”, säjer Eero Koivisto, en av grundarna av Claesson Koivisto Rune.

“Den påminner om 1900-talets Shakermöbler, men här starkt stiliserad”, tillägger partnern Ola Rune.

Designen karaktäriseras av de dansande benen som understryker kollektionens personlighet, vilket även visas i en variation av färger, ytbehandlingar, material, storlekar och former. Atlas fungerar lika bra i hemmet som i en offentlig miljö och passar även för utomhusbruk.

AMSTELLE – DESIGN KHODI FEIZ
Swedese presenterar sin andra kollektion med Khodi Feiz.

Amstelle är namnet på en kollektion av stolar, fåtöljer, pallar och puffar med ett distinkt och klart uttryck, formgett av Khodi Feiz. De passar lika bra i ett modernt kontor, rymliga lounger eller andra offentliga miljöer som i en privat hemmiljö.

Inspirationen till Amstelle uppstod ursprungligen från ett visst flöde i formgivarprocessen, som påminner om vindlande floder. Särskilt den holländska floden Amstel, gav intryck och sin signatur till den nya serien.

”Jag lockades av att använda den unika träböjningstekniken som Swedese behärskar till fulländning och den kombinerad med alla olika tillverkningsprocesser som Swedese erbjuder, blev det en perfekt kombination till denna kollektion”, berättar Khodi Feiz.

SIGNERAD MÖBELKOLLEKTION AV SPILLMATERIAL
För Swedese är hållbarhet en självklarhet och en hjärtefråga. Hållbarhetstjänsten ”Swedese Repair” där tapetserare utbildas för att kunna reparera och uppdatera en älskad klassiker som alternativ till att köpa en ny har blivit en stor succé sedan lanseringen under 2017. Helt i linje med företagets hållbarhetstänk hölls en kreativ workshop i Vaggeryd, där formgivarna Thomas Sandell, Front och Monica Förster deltog. Uppdraget var att skapa nya produkter av spill som blivit över i produktionen och som annars skulle ha använts till bränsle för att hålla fabriken varm. Under två dagar arbetade formgivarna intensivt i verkstaden med förkläde, bandsåg och slip. Sex prototyper, pallar och bord, visades upp på en bädd av mossa och växter under förra årets möbelmässa.

Sedan dess har produkterna utvecklats och förfinats ytterligare och nu presenterar Swedese tre av dessa, som kommer att säljas i en signerad upplaga.

PALL - DESIGN THOMAS SANDELL
Pallen tillverkas av överblivet ekträ från den klassiska Laminofåtöljen. Pallen har klädd lädersits, som även den är gjord av överblivet spill och som här kombineras i kontrasterande färger, vilket ger pallen ett modernt och elegant uttryck.

KAKBORD OCH SPEGEL - DESIGN FRONT
Designduon Front har tagit fram ett litet tvåvånings-bord som liknar ett stort kakfat med handtag. De svängda benen/handtagen är rester från det karaktäristiska böjträt som används ibland annat Lamino. Den första produkten i ”Spill-serien, den nästan skål-liknande, spegeln som visades upp under förra årets mässa, har nu omarbetats och fått nya dimensioner med en lägre kant. Själva formen är kurvig och lekfull och även här märks tydliga referenser till Swedeses stora klassiker, som spillmaterialet delvis hämtats ifrån.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Trendgruppen PR, telefon 08-23 00 21 eller e-post astrid.wallstrom@trendgruppen.se
Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank
Användarnamn och lösenord: trendpr

Om Swedese: Swedese är ett familjeägt svenskt möbelföretag, grundat 1945 av Yngve Ekström m.fl. Företaget ägs idag av Anna Johansson och Julio Patino. Alla möbler, för såväl hem- och professionella miljöer tillverkas i småländska Vaggeryd och Äng med hjälp av högklassig hantverkskunskap som utvecklats in nästan trekvarts sekel. Utifrån genomtänkt och stark formgivning produceras möblerna med minimal miljöpåverkan, i syfte att hålla minst en livstid.